15. 4. 2024
3 min.
Michaela Králová

Optimalizace plánování údržby majetku nemusí být náročnou výzvou díky umělé inteligenci v rámci ERP

Optimalizace plánování údržby majetku nemusí být náročnou výzvou díky umělé inteligenci v rámci ERP Plánování údržby a její optimalizace díky AI

Pro minimální narušení provozu, bezpečnosti, dodržení předpisů a ochrany zdraví musí být týmy údržby schopny efektivně plánovat a rozvrhovat činnosti, opravy a kontroly třeba i tisíců složitých zařízení a zároveň vyvažovat dobu provozuschopnosti strojů a jejich oprav. Podniky zaměřené na správu majetku čelí značným výzvám při řízení zdrojů a efektivním provádění kritických operací. Pro některé organizace je standardní software pro plánování údržby nedostatečný. Právě zde může být velice přínosné plánování a optimalizace údržby na bázi umělé inteligence. Při správné implementaci mohou mít tato řešení okamžitý a hmatatelný přínos pro všechny aspekty podnikání.

Vyvážená doba provozuschopnosti a údržby

Organizace se snaží vyhnout nadměrné údržbě majetku, protože tím vznikají zbytečné náklady a také prostoje (přitom v průměru 65-75 % všech pravidelných úkonů údržby mimo záruční dobu není nutných). Zatímco nedostatečná údržba prostředků může mít dopad na náklady a výnosy v důsledku nenadálých odstávek způsobených poruchou nebo rozbitím stroje. To může mít obrovský dopad na provoz podniku, což následně vede i k nespokojenosti zákazníků. Neplánovaná údržba stojí v průměru o 20-30 % více než údržba plánovaná, a to kvůli přesčasům a expedičním nákladům na náhradní díly. Proto je velmi důležité důsledně zvážit plánování a rozvrhování údržby, aby se těmto negativním dopadům předešlo.

Čím dál tím náročnější plánování a rozvrhování údržby z důvodu velkého množství prostředků, nástrojů, náhradních dílů a zvyšující se složitosti

Organizace s velkým množstvím strojů na různých místech mají složité operace. Tyto řetězce se mohou skládat ze stovek nebo i tisíců vzájemně propojených prostředků se složitými požadavky, které vyžadují údržbu, kontroly i neočekávané opravy. Některá z těchto zařízení mohou být kriticky důležitá, zejména pokud jsou klíčové pro výrobu nebo na nich jsou závislá jiná zařízení, bez kterých nemůže firma vyrábět či testovat své produkty. Efektivní řízení a plánování údržby majetku může být obtížné např. kvůli závislosti, potřebě údržby a omezené kapacitě. Správná koordinace činností při zohlednění dostupnosti zařízení, personálu a materiálu vyžaduje pečlivé plánování a optimalizaci.

Výpadky nepříznivě ovlivňují jak kontinuitu provozu, tak náklady i dobrou pověst značky

Jako koncoví spotřebitelé spoléháme na to, že základní služby, jako je voda, elektřina, plyn a internet, budou v našich domácnostech fungovat nepřetržitě. I plánované opravy mohou výrazně ovlivnit náš každodenní režim. Organizace s prostředky, které vyžadují neustálou údržbu, proto musí dbát na kontinuitu provozu a minimalizovat prostoje zařízení, aby zajistily vysokou dostupnost a neohrozili spokojenost zákazníků. Také výrobci nezbytného vybavení musí udržovat své stroje a továrny v provozu, aby zajistili nepřerušenou výrobu a včasné dodávky výrobků koncovým spotřebitelům.

Výhody optimalizace plánování a rozvrhování údržby

Optimalizace plánování a rozvrhování údržby může být pro společnosti důležitým faktorem, který zajistí ziskovost jejich provozu a odliší je od konkurence. Vedoucí pracovníci zabývající se plánováním či údržbou majetku mají díky umělé inteligenci možnost vyvažovat potřebu provozuschopnosti majetku s požadavky na údržbu. To jim umožňuje stanovit priority nejdůležitějších činností v jejich plánu. Mohou se tak zaměřit na odchylky, které jim umožňují řešit problémy s plánováním a rozvrhováním údržby.

Využitím optimalizovaného plánování a rozvrhování údržby spolu s odborným poradenstvím, pokročilými technikami, umělou inteligencí a softwarem může provozní ředitel a jeho tým efektivně řídit podnik tak, aby splnil cíle a zajistil spokojenost zákazníků. Vedoucí personálních oddělení mohou mít větší jistotu při plnění bezpečnostních požadavků na pracovníky na pracovišti i v terénu. Vlastníci a vedoucí údržby mohou minimalizovat prostoje majetku a prodloužit jeho životnost. Finanční ředitelé budou svědky zlepšení návratnosti prostředků, poměru provozní marže a výkonu na zaměstnance.

Největší výhody:

  • Zvýšení marže a cash flow
  • Vyšší spokojenost zákazníků
  • Maximální využití majetku a produktivity zaměstnanců
  • Pomoc s řízením bezpečnosti pracovníků a s dodržováním předpisů
  • Maximalizace dostupnosti prostředků
  • Lepší výkonnost a údržba majetku
  • Vyšší hodnota a  životnost prostředků
  • Méně neplánovaných prostojů, nákladů a omezení provozu
  • Vyšší produktivita techniků

Souhrnně lze říci, že optimalizace plánování a rozvrhování údržby je pro podniky náročným a složitým úkolem. S vhodnými strategiemi a technologiemi však mohou podniky prostřednictvím preventivní a pravidelné údržby maximalizovat hodnotu a životnost všech svých prostředků.

Naštěstí jsme zde, abychom vám pomohli. Řešení IFS nabízí optimalizaci plánování a rozvrhování údržby v reálném čase, která je nedílnou součástí IFS Cloud, tohoto jednoplatformního podnikového softwarového řešení pro společnosti po celém světě. Dovolte našemu řešení podpořenému umělou inteligencí, aby vašim pracovníkům a plánovačům umožnilo přinášet vašemu podniku skutečnou hodnotu.

Chcete-li získat další informace, kontaktujte nás, nebo navštivte naši stránku věnovanou IFS Cloud.

Zdroj: www.ifs.com

Mohlo by vás zajímat

Uspořte finance a zvyšte efektivitu serverů díky virtualizaci Virtualizace serverů

Uspořte finance a zvyšte efektivitu serverů díky virtualizaci

4. 9. 2023

Virtualizace serverů je moderní technologií, která umožňuje efektivní využití hardwarových zdrojů a snížení nákladů. Místo provozování několika fyzických serverů lze vytvořit jeden virtuální, který zvládne práci…

Číst více
Nový intranet v CDC Data

Nový intranet v CDC Data

30. 8. 2021

Na jaře roku 2021 jsme v CDC Data zavedli nový multiplatformní nástroj Intrexx od německé společnosti United Planet GmbH, který nabízí vytváření aplikací, firemních extranetů a intranetů.…

Číst více
Tým CDC Data se představuje/7. díl – Radek Poredský

Tým CDC Data se představuje/7. díl – Radek Poredský

28. 2. 2022

Dalším členem našeho týmu, se kterým bychom vás rádi seznámili je Radek Poredský. Radek je spoluautorem našeho systému Helpdesk, hlavního komunikačního nástroje mezi námi a našimi…

Číst více
NIS2 – Nová směrnice EU o kybernetické bezpečnosti

NIS2 – Nová směrnice EU o kybernetické bezpečnosti

14. 8. 2023

V době rostoucí digitalizace se Evropská unie a její členské státy stále více zaměřují na zajištění kybernetické bezpečnosti. V této souvislosti představila Evropská komise novou směrnici NIS2…

Číst více

Manuál - nový servisní systém Od 1. května přecházíme na nový servisní systém - pokyny a manuál jak tento systém ovládat naleznete zde.

ZJISTIT VÍCE