11. 3. 2024
2 min.
Michaela Králová

Zálohování a obnova dat po havárii aneb klíčové aspekty pro zajištění kontinuity podnikání

Zálohování a obnova dat po havárii aneb klíčové aspekty pro zajištění kontinuity podnikání Důležitost RTO a RPO při zálohování a obnově dat po havárii

V dnešní digitální době se zálohování a obnova dat po haváriích staly nezbytnou součástí každé firemní IT strategie. Bezpečnost dat a schopnost rychle obnovit operace po neočekávaných událostech jsou základními pilíři pro udržení kontinuity podnikání. V tomto kontextu hrají klíčovou roli dva pojmy: RTO (Recovery Time Objective) a RPO (Recovery Point Objective).

Co jsou RTO a RPO?

RTO, nebo cílová doba obnovy, je maximální doba, po kterou může být podnikový systém mimo provoz po havárii, než začnou vznikat významné ztráty nebo škody. Tato metrika je klíčová pro určení požadované rychlosti obnovy systémů a aplikací.

RPO, neboli cílový bod obnovy, udává maximální tolerovanou míru ztráty dat v čase, což v praxi znamená, jak často by data měla být zálohována. Tato hodnota je rozhodující pro stanovení frekvence zálohování dat, aby byla zajištěna jejich aktuálnost a minimalizována potenciální ztráta.

Důležitost definování RTO a RPO

Stanovení RTO a RPO je zásadním krokem v procesu plánování obnovy po haváriích a zálohování. Pomáhá organizacím identifikovat a priorizovat klíčové systémy a data, které jsou nezbytné pro rychlou obnovu operací. Tím je zajištěno, že zdroje jsou alokovány efektivně a že podnik může pokračovat v činnosti i v případě nepředvídaných událostí. U obou hodnot je žádoucí, aby byly co nejnižší.

Jak správně definovat RTO a RPO

Definování RTO a RPO vyžaduje důkladné pochopení podnikových procesů, hodnoty dat pro podnik a možných dopadů jejich ztráty nebo nedostupnosti. Je velmi důležité provést analýzu případného dopadu na podnikání, aby byly tyto metriky nastaveny realisticky a v souladu s potřebami a kapacitami organizace. Tento proces zahrnuje:

  1. Identifikaci klíčových procesů a systémů potřebných pro jejich provoz.
  2. Hodnocení potenciálního dopadu výpadku nebo ztráty dat na podnikání.
  3. Stanovení přijatelné doby obnovy a frekvence zálohování.

Pomoc od odborníků

V procesu zajištění efektivního zálohování a obnovy po haváriích může být cenným partnerem specializovaná firma, jako je např. CDC Data. Můžeme poskytnout odborné znalosti a technologie potřebné k zajištění spolehlivého zálohování dat a rychlé obnovy systémů. Můžete se spolehnout na to, že vaše zálohovací a obnovovací strategie budou nejen efektivní, ale i plně integrované do celkové firemní IT strategie. Konkrétně můžeme pomoci s:

  • Analýzou požadavků na zálohování a obnovu.
  • Navržením a implementací efektivní strategie zálohování.
  • Testováním plánu obnovy po havárii, aby bylo zajištěno, že cíle RTO a RPO jsou splněny.
  • Poskytováním monitorování a správy zálohovacích a obnovovacích procesů.

Závěr

Zálohování a obnova po haváriích jsou nezbytné pro zajištění kontinuity podnikání v dnešní nejisté digitální době. Klíčové metriky RTO a RPO umožňují organizacím plánovat a připravit se na potenciální výpadky a ztráty dat s jasně definovanými cíli. Veškeré postupy jsou směřovány k tomu, aby škody v případě jakékoliv havárie byly co nejmenší a významně neohrozily chod podniku.

Mohlo by vás zajímat

Zvyšování odolnosti aneb sladění správy majetku se strategickými cíli

Zvyšování odolnosti aneb sladění správy majetku se strategickými cíli

15. 5. 2023

Správa podnikových aktiv, zkráceně EAM (Enterprise Asset Management) se stala rozhodujícím faktorem úspěchu podnikání. Kdysi byla EAM považována za doménu provozních manažerů, dnes EAM poskytuje…

Číst více
Předpovědi pro průmysl v oblasti výroby v roce 2023

Předpovědi pro průmysl v oblasti výroby v roce 2023

16. 1. 2023

Letošní rok výrazně ovlivní intenzivní globální konkurence, složité požadavky zákazníků a zpřísňující se předpisy. Výrobci už dobře znají turbulentní tržní podmínky, nicméně současná globální situace je…

Číst více
Společnost IFS se umístila jako #1 v Gartner® Global EAM Market Share 2021 podle tržeb

Společnost IFS se umístila jako #1 v Gartner® Global EAM Market Share 2021 podle tržeb

8. 8. 2022

Společnost IFS se v tržním podílu EAM, ve srovnání se SAP, IBM, Infor a Oracle, umístila na prvním místě s 18% podílem a 29,1% meziročním růstem. IFS, globální…

Číst více
Již po sedmé v řadě byla společnost IFS jmenována lídrem v Gartner® Magic Quadrant™ pro rok 2022 pro správu terénních služeb

Již po sedmé v řadě byla společnost IFS jmenována lídrem v Gartner® Magic Quadrant™ pro rok 2022 pro správu terénních služeb

28. 11. 2022

Společnost IFS byla již po sedmé za sebou jmenována lídrem v Gartner Magic Quadrant pro Field Service Management. Ve zprávě za rok 2022 se IFS umístila na nejvyšší…

Číst více