20. 9. 2021
3 min.
Michaela Králová

Vývoj B2B portálu: extranet a intranet jako celek

Vývoj B2B portálu: extranet a intranet jako celek

Kancelář versus domov, sociální média vs. marketing, zabezpečený hardware vs. cloud, extranet vs. intranet: všechny tyto termíny mají jednu věc společnou. Dlouho byly považovány za protiklady a vzájemně se vylučovaly. Práce neměla s vaším domovem nic společného. Sociální média nebyla ze začátku určena pro marketing a cloud nebyl bezpečný. Extranet býval od intranetu zcela oddělen.

Čas a pokrokové technologie však ukázaly, že tyto problémy v protikladu být vůbec nemusí. Od pandemie COVID-19 se práce z domova stala ve světě samozřejmostí, marketing prostřednictvím sociálních médií je nyní běžnou záležitostí, stejně jako skutečnost, že cloud může být pro data bezpečný. A co extranety a intranety? Dlouho zde platilo totéž: oba dávají smysl, ale je třeba je posuzovat odděleně od sebe. Ve skutečnosti lze obě sítě bezpečně kombinovat a integrovat dohromady a vytvořit tak moderní digitální pracoviště.

Extranet vs. intranet: Jaké jsou rozdíly?

Intranet je online platforma pro zaměstnance ve společnosti, takže v zásadě a v závislosti na poskytovaných funkcích, je sociální sítí pro pracovní prostředí. Intranet umožňuje zaměstnancům vzájemně komunikovat, digitálně upravovat dokumenty, týmově řídit projekty nebo dokonce koordinovat plánování dovolené nebo spolujízdu, a to vše nezávisle na čase, umístění nebo zařízení. 

Na druhé straně extranet lze považovat za digitální B2B portál, kde mají externí uživatelé autorizovaný přístup k firemním datům, která jsou pro ně relevantní. Z tohoto důvodu někteří odborníci také označují extranet jako rozšíření podnikového intranetu. Pomocí takové externí sítě mohou obchodní partneři a další zainteresované strany přistupovat k důležitým datům ve společnosti a zároveň si každý může být jistý, že důvěrné informace zůstávají chráněny. Díky propracovanému systému oprávnění má každá strana přístup pouze k informacím, které jsou pro ni relevantní.

Digitální propojení externích partnerů s vaší společností může ušetřit spoustu času, zrychlit komunikaci a nahradit mnoho malých únavných kroků. B2B portál zároveň spojuje i různé externí partnery mezi sebou. Například v nemocnici se mohou dodavatelé nebo logistické společnosti, které spolupracují, navzájem přímo kontaktovat nebo si vyměňovat důležitá data a informace.

Žádné kompromisy v zabezpečení

Jakmile jsou zahrnuta citlivá data, je důležité objasnit, kdo k nim má přístup, kdy a v jaké formě. V tomto ohledu se používají často cloudové technologie, protože nabízejí rychlý, nekomplikovaný a na umístění nezávislý přístup do podnikové sítě. Ale otázka ochrany dat přichází i zde. Jak bezpečné jsou firemní údaje v cloudu? Tady se toho hodně změnilo. Vydavatelé softwaru i poskytovatelé cloudu nabízejí celou řadu bezpečnostních funkcí, od složitých šifrovacích protokolů po umístění serverů v Evropě, díky nimž je migrace intranetů i extranetů do cloudu velmi bezpečná. Druhá otázka však zůstává: Jak zaručíte ochranu dat mezi interními a externími zaměstnanci, když všichni přistupují do stejné sítě?

Bezproblémově integrujte extranet a intranet díky low-code

Odpověď na to je prostřednictvím dvou oddělených systémů. Místo toho, aby se interní i externí zaměstnanci přihlásili na stejný portál, ale poté viděli různé informace, jednoduše systémy digitálně oddělíte čistým způsobem. Konektor zaručuje výměnu informací. To mění „systém v systému“ na jediné digitální pracoviště. 

Jak to funguje v reálném životě? Zaměstnanci se do systému přihlašují přes intranet a (v závislosti na interním schválení) tam mohou vidět všechna data, čísla, zprávy a projekty – včetně těch od externích dodavatelů nebo zákazníků. Externí zainteresované strany se zase přihlašují do systému prostřednictvím zcela nezávislého extranetu, který jim umožňuje přístup k datům, která jsou pro ně relevantní. Například interní a externí uživatel by měli díky synchronizaci přístup k přesně stejnému potvrzení o doručení. Jednotlivé systémy však zajišťují, že ani jeden nezíská citlivé informace toho druhého.

Aby to fungovalo, musí taková platforma pro spolupráci splňovat dva požadavky:
a) Intranet a extranet se musí bezproblémově integrovat a být plně kompatibilní, a musí být b) Schopný pojmout více skupin uživatelů. Systémy s low-code platformou (jako například i námi používaný Intrexx – více ve článku zde) jsou proto pro tento účel ideální. Extranet lze přizpůsobit téměř jakémukoli stávajícímu intranetu a navíc přizpůsobit individuálním potřebám společnosti. V naprosto ideálním případě jsou oba portály dokonce založeny na stejných systémech a používají stejná rozhraní.

Low-code aplikace usnadňují distribuci individuálních uživatelských oprávnění a umí pracovat i s různými skupinami uživatelů. Výsledkem je, že low-code umožňuje více uživatelům přístup k síti, aniž by odhalil informace nebo data jiných uživatelů. Každý uživatel a skupina uživatelů tedy může vidět a spravovat pouze svá vlastní a relevantní data.

Systém tohoto druhu současně umožňuje jednoduchý přístup velkému počtu uživatelů a také integraci zaměstnanců nebo poboček na různých místech – a to vše s nejvyššími bezpečnostními standardy a absolutní synchronizací dat. Díky tomu nemusíme hovořit o intranetech vs. extranetech, ale o zcela nové formě interní a externí spolupráce, která usnadňuje pracovní procesy, zrychluje pracovní toky, ulevuje zaměstnancům, omezuje chyby a činí zákazníky a partnery spokojenějšími.

Mohlo by vás zajímat

Kdo nám věří/2.část SOPO s.r.o.

Kdo nám věří/2.část SOPO s.r.o.

13. 12. 2021

Pokračujeme v našem seriálu zákaznických referencí a představujeme vám společnost SOPO, která je naším zákazníkem od roku 2013. Díky systému IFS se podařilo snížit náklady i pojistné zásoby.…

Číst více
M-Files inovuje uživatelské prostředí aplikace

M-Files inovuje uživatelské prostředí aplikace

24. 10. 2022

M-Files přichází s novým, vylepšeným rozhraním aplikace pro stolní počítače, které bude pro uživatele dostupné v rámci aktualizací v průběhu listopadu 2022. Nové uživatelské rozhraní nabízí lepší vrstvení informací,…

Číst více
Jak může správa klientských informací pomoci vaší firmě získat více zakázek Více zakázek díky chytrému DMS

Jak může správa klientských informací pomoci vaší firmě získat více zakázek

19. 2. 2024

Firmy poskytující profesionální služby od účetních přes finanční služby až po poradce si velice dobře uvědomují, že získávání nových klientů (a udržení těch stávajících) je pro ně…

Číst více
Klíčové faktory pro úspěšné Disaster recovery Disaster recovery

Klíčové faktory pro úspěšné Disaster recovery

2. 10. 2023

Firemní data jsou neocenitelným majetkem každé společnosti, protože slouží jako základ pro strategické rozhodování, umožňují lepší porozumění zákazníkům a personalizaci služeb, jsou klíčové pro inovace a zároveň…

Číst více

Manuál - nový servisní systém Od 1. května přecházíme na nový servisní systém - pokyny a manuál jak tento systém ovládat naleznete zde.

ZJISTIT VÍCE