2. 4. 2024
2 min.
Michaela Králová

Zaměstnanci jako první štít před kybernetickými hrozbami

Zaměstnanci jako první štít před kybernetickými hrozbami Kybernetická bezpečnost

Kybernetické útoky se staly běžnou realitou v moderním digitálním světě a firmy se stávají častými terči útoků. Společnosti investují do technologických řešení pro ochranu svých sítí a dat, bohužel ale podceňují důležitost prevence prostřednictvím vzdělávání svých zaměstnanců.

Zaměstnanci jsou často první linií obrany proti kybernetickým hrozbám a zároveň mohou být slabým článkem v bezpečnosti firmy. I proto se na ně útočníci opakovaně zaměřují, jako na snadný cíl pro získání přístupu k citlivým informacím nebo interním systémům organizace. Je proto klíčové, aby firmy investovaly nejen do technických bezpečnostních opatření, ale také do vzdělávání a osvěty svých zaměstnanců.

Pravidelné školení zaměstnanců o kybernetických hrozbách a základních bezpečnostních postupech je základem pro prevenci útoků. Zaměstnanci by měli být seznámeni s různými typy útoků, jako jsou phishing, malware, sociální inženýrství a měli by vědět, jak je rozpoznat a jak na ně reagovat. Důležité je také zdůraznit význam silných hesel, dvoufaktorové autentizace a dalších bezpečnostních postupů.

Simulace phishingových útoků mohou být užitečným nástrojem pro testování schopnosti zaměstnanců rozpoznat podezřelé zprávy a nácvik správného chování v případě potenciálního útoku. Kromě toho by měly být zaměstnancům poskytnuty informační materiály a příklady skutečných incidentů, aby lépe porozuměli hrozbám, kterým mohou čelit a věděli, jak se jim bránit.

Kybernetická bezpečnost by měla být součástí firemní kultury a interního prostředí, zaměstnanci by měli být aktivně zapojeni do ochrany informací, aby vnímali bezpečnost jako prioritu a hlásili veškeré potenciální bezpečnostní incidenty.

Doporučení pro zlepšení osvěty zaměstnanců v oblasti kybernetické bezpečnosti:

  1. Poskytujte pravidelná školení zaměstnancům o kybernetických hrozbách, seznamujte je s novými trendy a technikami útočníků.
  2. Zahrňte do školení reálné příklady kybernetických útoků a jejich následků.
  3. Provádějte simulace phishingových útoků pro testování schopností zaměstnanců.
  4. Sdělte zaměstnancům základní bezpečnostní pravidla (např. používání silných hesel, dvoufaktorové autentizace, atd…)
  5. Poskytněte zaměstnancům informační materiály a příklady všech možných incidentů.
  6. Vytvořte kulturu bezpečnosti, ve které jsou zaměstnanci motivováni k aktivnímu zapojení a k dodržování bezpečnostních postupů.
  7. Zajistěte podporu vedení firmy a jděte příkladem, ať zaměstnanci vidí bezpečnost jako prioritu.

Je důležité, aby firmy aktivně investovaly do osvěty a školení zaměstnanců v oblasti kybernetické bezpečnosti, a to nejenom kvůli ochraně svých dat a informací, ale také pro ochranu své reputace a budování důvěry svých klientů a partnerů. Mít proškolené a zodpovědné zaměstnance je klíčové pro celkovou kybernetickou bezpečnost firmy.

My v CDC Data vnímáme kybernetickou bezpečnost jako velmi důležitou součást našich služeb, proto se ji věnujeme dlouhodobě a své zaměstnance pravidelně certifikujeme. Neustále také pro naše zákazníky zdokonalujeme naši službu Safe & Secure, jejíž součástí je nejen školení zaměstnanců, ale také několik phisingových testů.

Kromě pravidelných školení dokážeme v rámci této služby definovat vaši zranitelnost, tedy idenfitikovat slabá místa na vaši IT infrastruktuře a odhalit možná rizika, která vám hrozí. V návaznosti na zjištěné nedostatky navrhneme efektivní opaření, která zajistí nápravu a poskytnou vám tak účinnou ochranu.

Mohlo by vás zajímat

Jak umělá inteligence radikálně mění správu informací

Jak umělá inteligence radikálně mění správu informací

15. 8. 2022

Během posledního desetiletí byla prakticky všechna průmyslová odvětví vylepšena růstem umělé inteligence. Ačkoliv se to nezdá a málokdo by to řekl, tak jedna z oblastí, která byla…

Číst více
Umělá inteligence v terénních službách – od vize k realizaci Umělá inteligence v terénních službách

Umělá inteligence v terénních službách – od vize k realizaci

9. 9. 2024

Umělá inteligence je v současné době možná nejdiskutovanějším pojmem v oblasti terénních služeb. Přesto je pro organizace stále náročné ji efektivně a smysluplně uplatnit. Průzkum Voice of the…

Číst více
Pořádek v dokumentech, který vydělává Umělá inteligence AINO jako součást DMS

Pořádek v dokumentech, který vydělává

12. 5. 2025

Vaše dokumenty si zaslouží víc, než být jen součástí složky na disku Ve firmách denně vznikají desítky až stovky dokumentů, jsou jimi např. smlouvy, faktury, objednávky,…

Číst více
Ohlédnutí za IFS Connect 2025 IFS Connect 2025

Ohlédnutí za IFS Connect 2025

2. 6. 2025

Ve dnech 20 – 21. 5. 2025 se ve Varšavě uskutečnil již 5. ročník konference IFS Connect Eastern Europe, regionálního setkání pro zákazníky a partnery společnosti IFS. Tato akce…

Číst více