1. 8. 2022
4 min.
Michaela Králová

Tým CDC Data se představuje/12. díl – Tomáš Holomek

Tým CDC Data se představuje/12. díl – Tomáš Holomek

V dalším rozhovoru bychom vám rádi představili našeho specialistu na kybernetickou bezpečnost, Tomáše Holomka. Jak se Tomáš k této pozici propracoval, jaké služby z této oblasti dokážeme zákazníkům nabídnout i co se skrývá pod názvem Safe&Secure, to vše se dozvíte v následujících odpovědích. Svěřil se nám i s tím, co ho na jeho práci baví, nebo čemu se věnuje ve volném čase.

Tomáši, jak dlouho pracuješ v CDC Data a co tě do firmy přivedlo?

Ve firmě pracuji od roku 2013, přičemž jsem nastoupil ještě v době studií na vysoké škole. Jelikož jsem nechtěl do velkého korporátu, hledal jsem spíše menší firmu, která bude splňovat mé požadavky na tematické zaměření a směrování do budoucna. Ačkoliv jsem původně bral CDC Data jen jako první zkušební pozici, firemní rodinná atmosféra mi natolik vyhovovala, že jsem zůstal dodnes.

Prošel jsi více pracovními pozicemi? Jaká je tvá současná náplň práce, čemu se věnuješ?

Od začátku jsem na technických pozicích. Když jsem nastupoval, byla firma o mnoho menší. Proto měl každý u nás na infrastrukturním oddělení o mnoho širší záběr a musel řešit problémy různého typu, od serverů až po tiskárny. Včetně mě. Postupem času jsme se začali specializovat na různé části IT, přičemž já měl na starost síťový hardware a bezpečnost. Dnes už prakticky nedělám nic jiného, soustředím se na stránku kyberbezpečnosti.

Co konkrétně tvá práce obnáší a jaký je tvůj běžný pracovní den?

Velká část mojí práce je stále technického rázu, a jsem za to rád. Pracovní den sestává z řešení požadavků zákazníků a konzultací jejich problémů a dotazů. Dále hodně působím v oblasti presale, kde spolupracuji s obchodním a projektovým týmem a připravuji pro naše zákazníky řešení na míru v oblasti networkingu a kyberbezpečnosti.

Snažíme se neprodávat pouze hardware a software, ale dodat zákazníkovi co možná nejvíce komplexní služby, kdy se o nic nemusí starat, a my vše připravíme, nasadíme a vysvětlíme, jak to dále používat a rozvíjet. U mnou řešených projektů je to stejné. Se zákazníkem od počátku komunikuji, ladíme nejlepší řešení pro jeho potřeby, navrhuji architekturu tohoto řešení, zastřešuji implementaci a následně i po implementační podporu.

V čem jsou tyto služby užitečné pro zákazníky a co všechno jim můžeme z této oblasti nabídnout?

Otázka síťové bezpečnosti dnes rezonuje prakticky všemi médii, takže si myslím, že už snad nikdo nepochybuje o potřebě a užitečnosti takových služeb. Zákazníkům se snažíme nabízet komplexní řešení počínaje od bezpečné interní sítě, přes hraniční firewally až po pokročilé bezpečnostní služby, jako jsou např. sběry logů, síťových toků nebo SIEM.

Letos jsme spustili speciální službu Safe&Secure, co bys o ní ve zkratce řekl?

Jelikož je celá problematika síťové bezpečnosti velmi rozsáhlá, je těžké najít nějaký bod, od kterého se dá začít u zákazníka, který bezpečnost zatím vůbec neřešil. Proto jsme přišli se službou Safe&Secure, která v první fázi znamená provádění skenů zranitelností a konzultace síťové bezpečnosti v pravidelných intervalech. To dá zákazníkovi alespoň základní informaci o stavu zabezpečení jeho sítě. Následně je již možné identifikovat nejpalčivější problémy a navrhnout k nim vhodná řešení. V budoucnu chceme pod touto marketingovou značkou přidávat další služby, které jsme schopni poskytovat rychle a jednoduše. To je v kontrastu s celou kyberbezpečností, která je založena na komplexních řešeních a analýzách, ale pro naše zákazníky se snažíme vše maximálně zjednodušit.

Máme pobočky napříč Českou republikou, ve které z nich je tvá základna a útočiště?

Moje základna je v Brně, ale spoustu času trávím také na cestách. O autu bych tedy mohl mluvit jako o své druhé základně.

Máš za sebou nějaký zajímavý nebo speciální projekt, který ti utkvěl v paměti?

Určitě ano. Spousta projektů, na kterých pracuji, je pro výrobní společnosti, kde se člověk při implementaci leccos přiučí i mimo IT. Hodně pracujeme pro Heineken, takže já i kolegové máme prakticky každodenní přehled o trendech ve výrobě piva a celém výrobním řetězci od varny až po sklady a expedici. Nedávno jsem však v rámci návštěv u zákazníků absolvoval i exkurzi do výroby šicích strojů.

Ze zajímavých projektů mě teď napadá např. zabezpečení komunikační infrastruktury pro Vodovody a kanalizace. Projekt je ojedinělý svým rozsahem, jelikož propojuje všechny hlavní vodovodní uzly bývalého okresu. Zároveň se jedná o kritickou infrastrukturu, takže požadavky byly o to přísnější.

Co tě na tvé práci baví a je naopak něco, co tě dokáže třeba i rozzlobit?

Jak jsem již říkal, jsem rád za to, že moje pracovní pozice je stále především technického rázu, protože to je právě oblast, která mě baví. Poslední dobou jde vývoj v oblasti IT a hlavně kyberbezpečnosti rychle kupředu a je třeba sledovat nové trendy a následovat je. Neustálé studování nových inovací a hledání cest, jak je využít u našich zákazníků, je pro mě ten správný motor, který mě žene kupředu.

V rámci vedení projektů se však nevyhnu ani plánování prostředků a komunikaci s obchodem a dalšími středisky. Pokud tato vnitrofiremní komunikace trochu drhne, je to přesně ten případ, kdy se dokážu rozzlobit. Na druhou stranu ale musím říct, že i přes občasné zádrhele jsme s kolegy vždy nakonec vše vyřešili k plné spokojenosti.

Je pravda, že IT obor se mění hodně rychle, kde např. čerpáš novinky a jak se vzděláváš, abys byl neustále v obraze?

Snažím se sledovat novinky představované jednotlivými výrobci a samozřejmě také nezávislé zdroje. V dnešním propojeném světě to funguje tak, že jeden výrobce představí novinku, a během jednoho roku tu novinku umějí všichni okolo. Na první pohled to tedy vypadá, že na volbě konkrétního řešení zase tolik nezáleží, když všichni podporují kompletní soubor funkcí.

Při nasazování technologií u zákazníků se vždy snažím zachovávat určitou variabilitu a jednotlivé výrobce kombinovat, což zaručí zákazníkovi jistotu, že se nestane obětí tzv. „vendor locku“ – tedy nemožnosti přejít k jinému systému z důvodu nekompatibility s již nasazenými částmi. Mě to naopak poskytne spoustu zkušeností a znalostí o skutečném stavu těchto technologií a praktických aspektech jejich nasazení. V tom je pak naše přidaná hodnota, protože praktické detaily se samozřejmě z marketingových materiálů a někdy ani z oficiální dokumentace člověk nedozví. 

Vzpomeneš si na nějakou vtipnou historku ze svého života v CDC?

Na CDC se mi stále líbí jeho rodinné prostředí a také fakt, že se s kolegy dokážeme bavit i po práci. Většina vtipných historek tak vzniká právě na těchto popracovních akcích a nejsou příliš publikovatelné.

Dovolíš nám nahlédnout i trochu do svého soukromí? Čemu se věnuješ ve volném čase, jaké jsou tvé koníčky a nyní třeba plány na zbytek léta?

Jelikož mám doma dvě malé děti, tak mám o využití volného času dostatečně postaráno. Většinu ho trávím s rodinou. Mimo to rád vyrazím na kole po okolí, nebo obléknu montérky a zabavím se prací na zahradě a kolem domu. Ten jsem stavěl z velké části svépomocí, nyní k němu dokončuji přístavbu garáže. Jsem tak trochu kutil, takže možností odreagování mám v tomto ohledu stále dost. Ve zbytku léta si snad s rodinou užijeme i zaslouženou dovolenou, pevně věřím, že nepřijde žádný zlom v cestování, jako v minulých letech.

Mohlo by vás zajímat

Kdo nám věří/3. část ZAT a.s.

Kdo nám věří/3. část ZAT a.s.

31. 1. 2022

V dalším díle našeho seriálu zákaznických referencí vám představujeme společnost ZAT a.s. a její referenci na náš systém M-Files a s ním spojenou chytrou správu dokumentů, kterou využívají…

Číst více
Očekávané trendy v ICT pro rok 2024 Očekávané trendy v ICT pro rok 2024

Očekávané trendy v ICT pro rok 2024

5. 2. 2024

Aktuální trendy v oblasti efektivní informační a komunikační infrastruktury a zároveň hlavní témata, která budou hýbat naším oborem v roce 2024 zahrnují několik klíčových oblastí, zaměřených zejména na zlepšení…

Číst více
Kdo nám věří/1.část TOSHULIN a.s. Upgrade ERP systému IFS

Kdo nám věří/1.část TOSHULIN a.s.

15. 11. 2021

Zahajujeme seriál našich referencí o zákaznících, kteří nám důvěřují. Jako první představíme společnost TOSHULIN a.s., která je naším zákazníkem už téměř 20 let a díky ERP systému…

Číst více
Umělá inteligence v ERP IFS Cloud

Umělá inteligence v ERP

9. 10. 2023

ERP (Enterprise Resource Planning) systémy jsou řadu let běžně využívány v nejrůznějších společnostech a organizacích pro řízení jejich obchodních procesů. Zahrnuje to samozřejmě sběr dat, jejich zpracování…

Číst více

Manuál - nový servisní systém Od 1. května přecházíme na nový servisní systém - pokyny a manuál jak tento systém ovládat naleznete zde.

ZJISTIT VÍCE