31. 10. 2022
3 min.
Jiří Prokeš

Nenechte se vypnout

Nenechte se vypnout

Určitě jste zaznamenali, že kybernetická bezpečnost je pro podniky na celém světě stále větším problémem a články na toto téma se na vás valí ze všech stran. Hlavním důvodem je to, že kybernetických útoků přibývá a jsou stále sofistikovanější, což znamená, že firmy musí znát alespoň základní taktiky a praktiky útočníků a zároveň být připraveny na to, jak se efektivně chránit. Níže uvádíme několik základních tipů útoků, před kterými je potřeba ochránit firmu.

  • Malware, phishing, spamování, spoofing, spyware, trojské koně a viry jsou příklady škodlivého softwaru.
  • Krádeže identity, podvody a vydírání.
  • Odposlouchávání hesel.
  • Infiltrace do systému.
  • Poškození webové stránky.
  • Zneužití soukromých i veřejných webových prohlížečů.
  • Krádež nebo nezákonný přístup k duševnímu vlastnictví (IP)
  • a další …

Jak útokům nejlépe předcházet? Zde je pár tipů, co byste neměli v žádném případě podceňovat.

Proškolení zaměstnanci

Zaměstnanci jsou jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak se kyberzločinci dostanou k vašim datům. Proto jejich edukace před různými formami útoků patří k důležitým faktorům, jak předcházet problémům. Hlavní formou útoků jsou phishingové e-maily, které se vydávají za e-maily od vaší společnosti a požadují osobní údaje nebo přístup k určitým souborům, ne-li dokonce login a heslo. Dnes již takový e-mail vypadá tak dokonale, že je téměř pravidlem, že někdo ze zaměstnanců vždy poskytne svoje firemní údaje a mnohdy si to ani zpětně neuvědomí, že údaje poskytl někomu cizímu. Proto je důležité na toto téma zaměstnance opakovaně školit a testovat.

Školení zaměstnanců v oblasti prevence kybernetických útoků a jejich informování o aktuálních kybernetických útocích je jednou z nejúčinnějších strategií boje proti kybernetickým útokům a všem formám narušení dat.

Aktualizované softwary a systémy

Aktualizace software a systémů nejsou vydány jenom proto, že se přidala nová funkcionalita nebo změnilo něco v designu, ale aktualizace jsou také časté kvůli objevení míst, které mohou narušit bezpečnost, a proto aktualizace obsahují záplaty. Neaktualizováním zůstávají tato místa snadno dostupná pro útočníky.

Pravidlo 3-2-1 v zálohování

Nastane-li moment, kdy budete obětí kybernetického útoku, tak mějte připravenou zálohu svých dat. Postačí dodržení pravidla 3-2-1, tj. 3 zálohy dat, na 2 různých zařízeních ve firmě z 1 záloha mimo firmu, na vzdáleném místě.

Brána firewall

Jeden z účinných nástrojů, jak se bránit kybernetickým útoků je umístění firemní sítě za firewall. Zároveň dnes již existují možnosti, jak zapojit zaměstnance do tvorby tzv. lidského firewallu pomocí různých funkcí běžně používaných nástrojů formou hlášení hrozeb.

Zabezpečení koncových bodů

Připojujete-li se do sítě ze vzdálených míst, využívejte zásadně VPN. Mobilní zařízení, tablety a notebooky připojené k podnikovým sítím představují bezpečnostní problém s přístupovými body. K zabezpečení těchto cest je zapotřebí software pro ochranu koncových bodů.

Zabezpečená Wi-fi síť

Jedním z dalších pravidel a tipů je oddělení firemní sítě a sítě, kam se přihlašují návštěvníci. V dnešní době, kdy má každý u sebe hned několik zařízení s možností připojení k síti je lepší do firemní sítě pouštět pouze vybrané uživatele a zařízení.

Správa přístupu zaměstnanců

Každý ze zaměstnanců má mít svůj osobní účet. Nikdy nevytvářejte sdílené účtu pro více zaměstnanců. Je to lepší nejen z pohledu bezpečnosti, ale také praktičnosti. Součástí toho je, že každý účet má definovanou určitou úroveň firemního účtu a možnost práce s firemní účtem (jako např. možnost/nemožnost) instalovat vybrané softwary a aplikace na firemní zařízení a nebo přístup k určitému typu souborů a dat.

Hesla, hesla, hesla …

Je to náročné, ale nepoužívejte stejné heslo do více aplikací. Jakmile útočník získá přístup k loginu a heslu, tak by se tím dostal na všechna místa, kde danou kombinaci používáte. Zároveň je potřeba mít silné heslo, dnes se již uvádí, že silné heslo má více než 12 znaků, obsahuje malá a velká písmena v kombinace s číslicemi a alespoň jedním symbolem.

Závěr

Závěrem lze dodat, že rizikům kybernetického útoku lze předcházet, ale nelze jim ve 100 % zamezit. Následky takového útoku ale mohou být katastrofální nebo velmi drahé. Je potřeba maximálně eliminovat co největší množství rizik a dodržovat určité zásady. Z mnoha doporučení lze identifikovat, že nejslabší článek v kyberbezpečnosti může být mnohdy lidský faktor. Nebojte se tedy své zaměstnance testovat a školit. I s tímto vám rádi pomůžeme.

Mohlo by vás zajímat

Outsourcing IT služeb

Outsourcing IT služeb

20. 2. 2023

IT outsourcing je proces, kdy organizace přenáší určité aspekty svých informačních technologií na externí společnosti nebo dodavatele. Tato služba se stala v posledních letech velmi populární,…

Číst více
Tým CDC Data se představuje/3.díl – Michael Vojtek

Tým CDC Data se představuje/3.díl – Michael Vojtek

11. 10. 2021

Středisko dokumentových služeb a tiskáren má v CDC již řadu let na starost Ing. Michael Vojtek. Co se v jeho středisku dennodenně odehrává, jaké má vzpomínky na své…

Číst více
Čtyři způsoby, jak díky M-Files umožníte zaměstnancům efektivní správu informací

Čtyři způsoby, jak díky M-Files umožníte zaměstnancům efektivní správu informací

25. 10. 2021

Informace jsou nejcennějším majetkem organizace, ale jejich nedostatečná správa může způsobit ztráty v efektivitě i v příjmech. Zastaralá technologie (zejména řešení pro správu dokumentů) může být hlavní překážkou…

Číst více
Tým CDC Data se představuje/11. díl – Jaroslav Vlášek

Tým CDC Data se představuje/11. díl – Jaroslav Vlášek

13. 6. 2022

Account manažerem střediska IFS a čerstvým vítězem ankety „Zaměstnanec roku“ je Jaroslav Vlášek. Abychom vám ho blíže představili, položili jsme mu několik otázek. V jeho odpovědích se…

Číst více

Manuál - nový servisní systém Od 1. května přecházíme na nový servisní systém - pokyny a manuál jak tento systém ovládat naleznete zde.

ZJISTIT VÍCE