11. 3. 2024
2 min.
Michaela Králová

Zálohování a obnova dat po havárii aneb klíčové aspekty pro zajištění kontinuity podnikání

Zálohování a obnova dat po havárii aneb klíčové aspekty pro zajištění kontinuity podnikání Důležitost RTO a RPO při zálohování a obnově dat po havárii

V dnešní digitální době se zálohování a obnova dat po haváriích staly nezbytnou součástí každé firemní IT strategie. Bezpečnost dat a schopnost rychle obnovit operace po neočekávaných událostech jsou základními pilíři pro udržení kontinuity podnikání. V tomto kontextu hrají klíčovou roli dva pojmy: RTO (Recovery Time Objective) a RPO (Recovery Point Objective).

Co jsou RTO a RPO?

RTO, nebo cílová doba obnovy, je maximální doba, po kterou může být podnikový systém mimo provoz po havárii, než začnou vznikat významné ztráty nebo škody. Tato metrika je klíčová pro určení požadované rychlosti obnovy systémů a aplikací.

RPO, neboli cílový bod obnovy, udává maximální tolerovanou míru ztráty dat v čase, což v praxi znamená, jak často by data měla být zálohována. Tato hodnota je rozhodující pro stanovení frekvence zálohování dat, aby byla zajištěna jejich aktuálnost a minimalizována potenciální ztráta.

Důležitost definování RTO a RPO

Stanovení RTO a RPO je zásadním krokem v procesu plánování obnovy po haváriích a zálohování. Pomáhá organizacím identifikovat a priorizovat klíčové systémy a data, které jsou nezbytné pro rychlou obnovu operací. Tím je zajištěno, že zdroje jsou alokovány efektivně a že podnik může pokračovat v činnosti i v případě nepředvídaných událostí. U obou hodnot je žádoucí, aby byly co nejnižší.

Jak správně definovat RTO a RPO

Definování RTO a RPO vyžaduje důkladné pochopení podnikových procesů, hodnoty dat pro podnik a možných dopadů jejich ztráty nebo nedostupnosti. Je velmi důležité provést analýzu případného dopadu na podnikání, aby byly tyto metriky nastaveny realisticky a v souladu s potřebami a kapacitami organizace. Tento proces zahrnuje:

  1. Identifikaci klíčových procesů a systémů potřebných pro jejich provoz.
  2. Hodnocení potenciálního dopadu výpadku nebo ztráty dat na podnikání.
  3. Stanovení přijatelné doby obnovy a frekvence zálohování.

Pomoc od odborníků

V procesu zajištění efektivního zálohování a obnovy po haváriích může být cenným partnerem specializovaná firma, jako je např. CDC Data. Můžeme poskytnout odborné znalosti a technologie potřebné k zajištění spolehlivého zálohování dat a rychlé obnovy systémů. Můžete se spolehnout na to, že vaše zálohovací a obnovovací strategie budou nejen efektivní, ale i plně integrované do celkové firemní IT strategie. Konkrétně můžeme pomoci s:

  • Analýzou požadavků na zálohování a obnovu.
  • Navržením a implementací efektivní strategie zálohování.
  • Testováním plánu obnovy po havárii, aby bylo zajištěno, že cíle RTO a RPO jsou splněny.
  • Poskytováním monitorování a správy zálohovacích a obnovovacích procesů.

Závěr

Zálohování a obnova po haváriích jsou nezbytné pro zajištění kontinuity podnikání v dnešní nejisté digitální době. Klíčové metriky RTO a RPO umožňují organizacím plánovat a připravit se na potenciální výpadky a ztráty dat s jasně definovanými cíli. Veškeré postupy jsou směřovány k tomu, aby škody v případě jakékoliv havárie byly co nejmenší a významně neohrozily chod podniku.

Mohlo by vás zajímat

Tým CDC Data se představuje/4.díl – Pavol Paulovčin

Tým CDC Data se představuje/4.díl – Pavol Paulovčin

8. 11. 2021

Vedoucím střediska infrastruktury a outsourcingu je v CDC Data Pavol Paulovčin. Oficiálně sídlí na naší pražské pobočce, ale vyráží i do terénu pokud je třeba, protože osobní…

Číst více
Trendy ve výrobě v roce 2025, řešení výzev pomocí AI, udržitelnosti a inovací IFS předpovědi 2025 pro výrobní průmysl

Trendy ve výrobě v roce 2025, řešení výzev pomocí AI, udržitelnosti a inovací

17. 2. 2025

Pro oblast výrobního průmyslu bude rok 2025 klíčový. Rychlý technologický vývoj, klimatické změny a rostoucí hrozby kybernetické bezpečnosti vytvářejí tlak na zavádění strategických řešení. Přestože mnoho…

Číst více
IFS jako jediná společnost označená ve zprávě Gartner® Peer Insights™ FSM 2024 za volbu zákazníků IFS jako nejlepší volba zákazníků v oboru FSM

IFS jako jediná společnost označená ve zprávě Gartner® Peer Insights™ FSM 2024 za volbu zákazníků

12. 8. 2024

Společnost IFS, přední poskytovatel podnikového cloudového softwaru a softwaru pro průmyslovou umělou inteligenci, byla ve zprávě Gartner Voice of the Customer Field Service Management 2024 označena…

Číst více
Ukliďme Česko 2020

Ukliďme Česko 2020

15. 10. 2020

Stejně jako minulý rok, i letos na podzim, jsme se v ALTECu připojili k celorepublikové akci „Ukliďme Česko“ a vydali se trochu zútulnit naše město. Ve spolupráci s odborem životního prostředí…

Číst více

Změna adresy pobočky Praha Nově nás v Praze naleznete na adrese Sezemická 2757/2, Praha 20 - Horní Počernice